Uudised

11.03.2020

Selgusid Negavati konkursi 16 parimat roheideed

Keskkonnainvesteeringute Keskuse (KIK) roheideede konkursi Negavatt hindamiskomisjon valis välja konkursile saabunud 61-st ideest 13, mis jätkavad võistlemist projektide elluviimiseks mõeldud 10 000 euro nimel. Lisaks pääses järgmisesse vooru kolm rahvahääletusel enim hääli kogunud projekti.

„Soovisime, et Negavati seitsmes hooaeg oleks võimalikult mitmekülgne ning seetõttu on edasipääsenute hulgas hästi eriilmelised ning mitmeid sihtgruppe kaasavad ideed,“ selgitab KIKi arengu- ja koostöökoja juht ning hindamiskomisjoni liige Helen Sulg. „Loomulikult peab idee olema teostav, kuid peamine on meeskonna soov ja tahe järgmised kuud sellesse panustada ning oma ideega töötada. Seetõttu oli oluline ka meeskonna ja nende motivatsiooni kirjeldus.“ 

Negavati konkursi 16 parimat:
•    Akukirurg - elektriautode akude remonditeenus, mis vahetab välja kõige kiiremini vananenud detailid ning pikendab seeläbi akude eluiga.
•    Baik - akupanka laadiv komplekt jalgratturitele. Dünamo muudab väntamisest tuleva mehaanilise energia elektrienergiaks ning pingemuundur tagab ühtlase voolu sisenemise akupanka.
•    Clevering - avalikud korteriühistutele mõeldud pakendikonteinerid, mille kasutamiseks tuleb enda isik tuvastada. Lisaks töötatakse välja konteineritele ultrahelisensor, mis mõõdab prügikasti täituvust.
•    CompAct - interaktiivne tööriist ettevõtetele, mille abil hoitakse kokku ressurssidelt nagu vesi, elekter, kontoritarbed jms, seejuures hoides kokku ka raha. Antud lahendus aitab töötajatel igapäevaste väikeste mänguliste ülesannete abil oma harjumusi muuta. 
•    EIMU - kohalikust toorainest valmistatud taimne piim, mis on valmistatud erinevatest eestimaistest viljadest (näiteks hirss, kaer, rukis, kanepiseemned, linaseemned jne). 
•    Eri värvi sokk on OK - rõivaste ületarbimise probleemi vähendamiseks suunatud kampaania, mis õpetab inimesi oma riietele uut väärtust leidma ning rohkem hindama seda, mis juba kapis olemas on. 
•    Fudler - platvorm, kus restoranid ja kohvikud saavad ülejäänud päevapakkumised odavama hinna eest maha müüa. 
•    Kemihaka - puidust külgedega stiilsed ja minimalistlikud selja-, õla- ning käekotid, mis on valminud käsitööna ja taaskasutatud materjalidest. Iga eksemplar on eelmisest ja järgmisest erinev. 
•    Koomiks Fred - noortele mõeldud koomiks, mille peategelane arutleb erinevate kliimaprobleemide üle ja leiab lihtsaid võimalusi keskkonna hoidmiseks.
•    Lainegeneraator - taastuvaenergia muundur, mis annab võimaluse kasutada Läänemere lainet elektrienergia näol.
•    Lithium up - liitiumakude taaskasutusse suunamine. Aku elemente analüüsitakse eraldi ja nii saab need taas kasutusele võtta mõnel muul otstarbel. 
•    Münt - hambapesutabletid, et vähendada hambapastatuubide äraviskamist. 
•    Paberi tootmine sõnnikust - sõnnikust valmistatud tualettpaber ja teised pabertooted. 
•    Sundaze the Label - ujumisriided rõivatööstuse ülejääkidest. (Rahvahääletuselt edasipääsenu)
•    TastEST - külmkuivatatud valmistoidud, mis sisaldavad juur- ja köögivilju ning on säilitusainete vaba. (Rahvahääletuselt edasipääsenu)
•    Vana mööbli ja puidu taaskasutamine - äravisatud mööbli kasutuskõlblikest osadest uute esemete valmistamine. (Rahvahääletuselt edasipääsenu)

Hindamiskomisjoni kuulusid KIKi kommunikatsioonispetsialist Kati Raudsaar, arengu ja koostöökoja juht Helen Sulg ning finantsekspert Kadri Loide. Samuti Keskkonnaministeeriumist peaspetsialist Hendrik Hundt ning nõunikud Janika Laht, Liisa Puussepp ja Made Saadve. Rahvahääletus toimus Negavati kodulehel 6.-9. märtsil ning valiku seal osalenud ideedest tegi samuti hindamiskomisjon. Rahvahääletusel anti kokku 11871 häält. 

„Tuleval nädalavahetusel kohtume kõikide edasipääsenud meeskondadega Paunküla Heaolukeskuses, kus koolitaja Mart Kikase käe all ideed reaalsemaks vormime,“ selgitab järgnevat Negavati projektijuht Anni Raie. „Pühapäeval kohtuvad võistlejad Negavati konkursi partneritega, kes veelgi nende ideedele tagasisidet ja juhiseid annavad. Seejärel on enne žürii ette minekut ja kümne parima valikut kõikidel meeskondadel aega kolm nädalat oma projektide kallal töötada.“
Kõik 16 meeskonda astuvad 2. ja 3. aprillil konkursi žürii ette, kus saavad võimaluse oma ideed kaitsta. Žürii valib välja kuni 10 parimat, kes saavad 1000 eurot oma idee testimiseks, läbivad põhjaliku koolitusprogrammi ning jätkavad teekonda peaauhinna võitmiseks. 2. juunil Kurtnas, annalutter.KUUT sündmuskeskuses toimuvas superfinaalis peavad meeskonnad žüriile oma projekti edasiarenguid tutvustama ning siis selguvadki Negavati seitsmenda hooaja parimad. Esimene koht saab 10 000, teine 5000 ja kolmas 3000 eurot oma idee elluviimiseks. 

Negavati konkursile laekus seitsmendal hooajal 18-30-aastastelt noortelt 61 keskkonnasäästlikku ideed. Kokku on konkursile aastate jooksul saabunud 366 ideed. Negavatt on KIKi ja Keskkonnaministeeriumi koostöös sündinud konkurss, mille eesmärk on suurendada ressursialast teadlikkust ning innustada välja pakkuma lahendusi, mis aitavad säästa keskkonda. Konkursi partnerid on Eesti Pandipakend, Rimi Eesti Foods, Uuskasutuskeskus, Lindström Eesti, Graanul Invest, Cleantech for EST, Ülemiste City ning konkursid Protoron ja Ajujaht.